Zpět na výběr šablon Použít šablonu

Jak ochránit své elektronické bankovnictví?

Jak ochránit své elektronické bankovnictví?

Elektronické bankovnictví dnes využívá více než 80 % Čechů, což je nadprůměrné v rámci Evropy i světa. Jeho bezpečnost zajišťuje řada na sobě nezávislých opatření bank i nadnárodních skupin bojujících s kyberkriminalitou. Rozhodující je však zodpovědnost a sebevzdělávání každého uživatele.

Základní zásadou je nikomu, ani členům rodiny, nesdělovat přihlašovací údaje do online banky. K obsluze financí je nutné používat známé počítače, nikoliv veřejně dostupné, které by mohly zkopírovat přihlašovací jméno a heslo.

Počítač zajišťující bankovní operace musí střežit:

  • aktuální bezpečnostní opravy operačního systému
  • aktivní antivirová kontrola s pravidelně aktualizovanými soubory
  • aktivní a optimálně nastavená brána firewall v operačním systému

Nejdůležitější bariéru proti zneužití elektronického bankovnictví představuje bezpečné přihlášení na web banky. Obvykle se používá klientské číslo a následně heslo. To by mělo být nesnadno zapamatovalné, složené z malých i velkých písmen a číslic. Experti doporučují měnit heslo k internetovému bankovnictví zhruba každého čtvrt roku.

Další jištění poskytují peněžní ústavy tím, že pokud se několikrát přihlásíte mylně, přístup k účtu zablokují, což je prevence proti neoprávněným pokusům odhadnout správné heslo. Některé násobí bezpečnost i přihlašovací sms zprávou, jejíž kód má omezenou platnost, a dá se tak případně použít i na školních počítačích nebo v internetových kavárnách.

Významným bezpečnostním prvkem jednotlivých transakcí jsou autorizace, obvykle sms zprávami. Ty lze ještě podpořit klientským certifikátem na čipové kartě. Každá zpráva pro banku se pak podepisuje tajným osobním klíčem klienta. Praktickou pomůckou je stanovení denních transakčních limitů, které potenciální škodu alespoň omezí, nebo institut automatického odhlášení uživatele elektronického bankovnictví po určité době nečinnosti.

Pozor na phishing – podvodné e-mailové zprávy

Velké riziko zavirování počítače představují podezřelé e-maily, jejich přílohy, odkazy na neznámé stránky a nahrávání programů z neověřených zdrojů. Za nejvíce rozšířený způsob napadení elektronického bankovnictví je považován phishing – podvodné e-mailové zprávy, které se vydávají za e-maily vašeho bankovního ústavu. Mohou být psány nesprávně česky, nebo jsou v angličtině a obsahují propojení na falešné stránky banky s cílem získat vaše přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví či PIN kódy platebních karet a následně je zneužít.

Podvodníci jsou stále vynalézavější, ale při dodržení základních pravidel by vás neměli nachytat. Na co si tedy dávat pozor?

  • Používejte antispamovou ochranu e-mailové schránky.
  • Nikomu na internetu nesdělujte přihlašovací údaje k internetbankingu.
  • Stejně tak nikde neuvádějte PIN kódy svých platebních karet.
  • Nereagujte na podezřelý e-mail, neklikejte na link a zprávu hned smažte.
  • Pokud se něco z toho už stalo, požádejte banku o zablokování služby.
  • Případně zablokujte přístup sami opakovaným zadáním chybného hesla.
  • Přepošlete podvodný e-mail vaší bance, aby byla včas informována.

 Při online transakcích je důležité sledovat adresní řádek webu, který musí obsahovat obvyklou internetovou stránku banky, a také certifikát bankovního zabezpečení (adresy nezabezpečených protokolů mají na začátku jen http://). Jistotou je napsat adresu banky do webového prohlížeče vždy ručně a navíc pečlivě, bez překlepů (protože může býtvzáměrně zaregistrována stránka s překlepem v adrese). Je třeba si uvědomit, že seriózní finanční instituce po svých klientech nikdy nežádají zaslání citlivých údajů prostřednictvím internetu.

Pozor na pharming – přesměrování na podvodné weby

I při dodržení uvedených opatření se vám však může stát, že budete přesměrováni na podvodné stránky, aniž byste si toho všimli. Tento trik podvodníků se nazývá pharming, a také ho lze s pomocí obezřetnosti prokouknout. Pokud si všimnete, že se vaše elektronické bankovnictví chová divně, žádá odlišné údaje a podobně, ihned transakce ukončete a kontaktujte zákaznické centrum banky. Bezpečnost nákupů a plateb na internetu zaručí jen trvalá úzká spolupráce klientů a finančních institucí.

Autor: Pavel Novák

Toto je vzorový text, který si upravte podle sebe. Název si můžete změnit (například na "O nás") v administraci. Je to místo, na kterém budete získávat důvěru vašich zákazníků, a tak vám přinášíme pár tipů, jak tento text sepsat.

Na začátek textu dejte svůj příběh. Jak jste začínali nebo co vás k tomu přivedlo. Můžete zmínit roli vašich předchůdců - to v případě, že jste třeba…